· 

Welke cognitieve vaardigheden moeten we niet overlaten aan kunstmatige intelligentie?

Dat is de vraag die ik op 2 Oktober 2018 stelde aan Minke Tromp (Bureau voor Toegepaste Filosofie) tijdens haar actie "Tijd voor betere vragen in de boardroom". Minke licht daarin toe hoe deze vraag een uitstekende start is van een gezamenlijk zoekproces om wijze besluiten te nemen. 

 

Ik stel deze vraag om twee bewegingen los te krijgen bij mijn publiek, namelijk de vraag wat we moreel onjuist vinden om over te laten aan kunstmatige intelligentie en de vraag welke zaken we juist wel willen en durven overlaten aan kunstmatige intelligentie?

 

De vraag of je het oké vindt wanneer de saaie repeterende onderdelen van je werk worden geautomatiseerd zullen de meeste mensen heel snel met een "ja" beantwoorden. Vind jij het ook oké wanneer rollen van collega's worden overgenomen door automatisering? In sommige gevallen - je bijzondere collega's -  misschien wel ;-) Maar vindt jij het oké wanneer in jouw organisatie een algoritme alle jaarlijkse beoordelingen en salarissenverhoging bepaalt door data te gebruiken over jouw activiteiten en jouw resultaten?

 

Persoonlijk werk ik liever vanuit de voordelen van artificiële intelligentie vanuit een sterke overtuiging dat omwille van steeds verder gaande automatisering de relatie tussen bedrijven en klanten radicaal verandert. Artificiële intelligentie kan bedrijven in een digitale wereld helpen om daarin super klantgericht te opereren! Tegelijkertijd ben ik mij dus ook zeker bewust van de gevolgen van artificiële intelligentie waar onze samenleving mee te maken krijgt. Als leider in een IT consultancy organisatie deel ik met al mijn collega's ook hierover kennis om elkaar aan te sporen tot kritisch denken. Denk daarbij aan:

Het boek "Life 3.0" van Max Tegmark over mens zijn in het tijdperk van kunstmatige intelligentie

 


De documentaire "Do You Trust This Computer" van Chris Paine over de gevaren en de kansen van kunstmatige intelligentie. In deze documentaire worden toch echter vooral de nadelen en de gevaren van kunstmatige intelligentie benadrukt.

 

Denk daarbij aan de mogelijkheid dat verdere automatisering van banen tot een grotere ongelijkheid van welvaart zal leiden. Denk ook aan de enorme gevaren van autonome wapens. Het beeld daarbij is dat wij met elkaar heel goed beseffen dat we onze zorgen moeten maken over dodelijke beslissingen op het slagveld en toch zal de menselijke drang om elkaar te overheersen het waarschijnlijk altijd winnen van ethische bezwaren. Zo vond men het tijdens de eerste wereldoorlog volstrekt ondenkbaar dat onderzeeërs vrachtschepen of passagiersschepen zouden aanvallen en in de tweede wereldoorlog is het tegendeel bewezen. Op dit moment speelt exact diezelfde discussie over autonome wapens, drones die nu nog op afstand door mensen worden bediend...


Nu denk je misschien, "wow Dave leuk dat je dit deelt maar ik wordt hier helemaal niet vrolijk van!" en " waarom wil je dat ik hier met mijn collega directieleden over nadenk?".  Het antwoord is voor mij heel simpel: technologie wordt steeds complexer en in een digitale wereld wordt je digitale netwerk en de ervaringen die je daarop biedt steeds belangrijker. Dus moet je als directie je bewustzijn vergrootten over hoe je daar mee om gaat!

 

Door jezelf als directie de vraag te stellen welke vaardigheden van de mensen in jouw bedrijf je absoluut overeind wilt houden en welke vaardigheden je nu toch echt zou moeten automatiseren zet je de eerste stap. Vervolgens is het van belang om extern advies in te gaan winnen waarmee je de grote kansen die er ook echt voor jouw organisatie zijn in kaart brengt. Waarom een externe expert? Simpelweg omdat het voorkomt dat je alleen maar nadenkt in termen van trends en ontwikkelingen vanuit jouw eigen vakgebied, jouw eigen expertise. Door iemand naar binnen te halen met kennis op het gebied van technologie die je helpt om de klantbeleving te verbeteren maak je oneindig meer impact!

 

Ik wil je uitnodigen om verder te denken dan alleen maar de huidige trends en ontwikkelingen in jouw branche, in jouw vakgebied. Die zijn heel eenvoudig te zien voor jou en dus ook voor je concurrenten. Het leven van een trendwatcher is dodelijk eenvoudig, namelijk: zie wat er vandaag binnen een hele kleine groep mensen gebeurd en schreeuw dat zo hard mogelijk van de daken :-) Natuurlijk is het kijken naar trends noodzakelijk voor de interne discussie over wat je vandaag en morgen al zou moeten doen. 

 

Het wordt pas echt moeilijk en daarmee veel interessanter als je durft na te denken over potentiele ontwikkelingen voor jouw branche vooruitlopend op nieuwe technologie. Dat doe je door vanuit verschillende scenario's te kijken naar jouw wereld, jouw branche. Hoe gaat die zich potentieel bewegen als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen?

 

Wow, dat is gaaf ! Daarbij wil ik je helpen!

Commentaren: 0