· 

Met Slim Laden de energietransitie versnellen

Van mijn energieleverancier Greenchoice kreeg ik een uitnodiging om mee te doen aan hun pilotproject Slim Laden. Greenchoice heeft een toekomstvisie waarin duurzaamheid 100% vanzelfsprekend is: groene energie wordt dichtbij klanten opgewekt en dichtbij de duurzame bron gebruikt. Mensen zijn zich bewust van hun energieverbruik, besparen actief energie en wekken zoveel mogelijk zelf - of samen - groene stroom op.  In dit blog geef ik je wat algemene informatie over het pilotproject en deel ik mijn ervaringen tijdens mijn deelname aan dit pilot project.

 

Binnen de pilot werkt Greenchoice samen met Jedlix en daar hebben ze de missie om alle elektrische auto’s ook echt op duurzame energie te laten rijden. Dit is mogelijk door elektrische laden slim te maken! Thuis en in het openbaar, zodat elk laadmoment het beste laadmoment is. Prima combinatie dus dat Greenchoice en Jedlix

 

Met de Jedlix app laad je eenvoudig je elektrische auto op met groenere en goedkopere energie. Slim laden noemen ze dit. De app vormt daarbij een optimaal laadplan op basis van:

  • Jouw gewenste vertrektijd
  • De beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk
  • De mate van beschikbaarheid van duurzame energie
  • De energieprijs

 

In het filmpje hieronder legt men kort uit hoe dit werkt. 

Let op, het is alleen mogelijk om deel te nemen aan deze pilot wanneer je een Renault Zoe of een Tesla rijdt! Waarom dat zo is? Om de auto te kunnen aansturen moet er een verbinding worden gemaakt tussen de App en de auto. Op dit moment heeft Jedlix hierover afspraken kunnen maken met Tesla en Renault. In de toekomst zullen er meer merken aan toegevoegd worden. 

 

Waarom zou je slim laden?

Het antwoord is simpel! Door slim te laden versnellen we de energietransitie van fossiele brandstoffen naar groene stroom.

 

Zelf heb ik 100% groene stroom van Greenchoice en dan denk je dat je klaar bent en je bijdrage levert. Toch kan je positieve impact voor het milieu nog groter zijn door rekening te houden met de capaciteit op het elektriciteitsnetwerk. 

 

De vraag naar stroom is op bepaalde momenten namelijk erg hoog, bijvoorbeeld rond etenstijd wanneer mensen thuiskomen vanuit hun werk. Elektrische auto’s worden op deze momenten vaak rond hetzelfde tijdstip aangesloten waardoor er een grote vraag is naar stroom. ’s Nachts is de vraag relatief laag maar wordt er wel veel opgewekt door bijvoorbeeld windmolens.

 

Door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen zorgen je ervoor dat het energienetwerk in balans blijft. Hierdoor wordt onze energievoorziening dus steeds een beetje groener.

 


Hoe kan ik Slim laden?

Deelnemen aan deze pilot is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Je volgt daarvoor de stappen op de Slim Laden website van Greenchoice. Er zijn wel enkele voorwaarden om mee te kunnen doen: 

  • Je bent klant bij Greenchoice
  • Je bent in het bezit van een Renault Zoe of Tesla
  • Je hebt de mogelijkheid om thuis te kunnen laden

Daarbij wordt niet vermeld dat je ook een smartphone nodig hebt om de App te kunnen gebruiken. Begrijpelijk want ik neem aan de elke berijder van een elektrische auto een smartphone heeft. Al is het maar voor een van de vele Apps om openbare laadpunten te kunnen gebruiken. 

 

De pilot is gestart op 24 oktober 2018 en loopt voor de duur van 9 maanden. Gedurende deze periode is aanmelden nog mogelijk totdat het maximum aantal deelnemers voor deze pilot is bereikt.


Wat zijn mijn ervaringen?

Het aanmelden is bijzonder simpel en zo hoort het ook als je mensen snel mee wilt krijgen in deze verandering. Na het installeren van de Jedlix app en het aanmaken van een account heb ik Greenchoice geselecteerd als leverancier. So far so good! 

 

De Jedlix app zelf is een toonbeeld van eenvoud en een eenvoudige gebruikersinterface, heerlijk.

 

Hieronder zie je de uitleg van de drie belangrijkste elementen in het hoofdscherm van de app. Zo is het mogelijk om:

 

1. De Slim Laden app aan en uit te zetten

2. Een vertrektijd aan te geven voor je slimme laadsessie

3. Een direct te laden actieradius op te geven voor onverwachte momenten

 

Mijn ervaring is dat de auto inderdaad klaar staat voor gebruik op het in de vertrektijd aangeven moment en met voldoende accu-niveau. De tijden waarop het laden start worden slim gekozen met als gevolg dat deze dus ook wisselen van dag tot dag. 

 

Hoofdscherm van de Slim Laden app van Jedlix
Hoofdscherm van de Slim Laden app


Wat ik nog niet begrijp is wat de verwachtingen van de Jedlix app zijn omtrent de laad-instellingen van je auto. Wanneer ik thuis in de Tesla instel dat deze pas vanaf een bepaalde tijd mag gaan laden, bijvoorbeeld vanaf 23:00 uur, dan gaat het direct goed. Echt, stel ik de Tesla in op direct op deze positie dan merk ik dat de auto start met laden buiten de in de Jedlix aangegeven tijden. In de Tesla app stop ik dan de handmatig laadsessie en op een later moment start de Jedlix app dan automatisch op het juiste moment zelf de laadsessie. 

 

Ik ga hierover contact opnemen met Jedlix of Greenchoice om te horen wat men hiervoor adviseert. Hierover kan ik namelijk niets vinden op de websites van beide organisaties. 

 

Al met al een meer dan uitstekend initiatief van Greenchoice en Jedlix!

 

Commentaren: 0