· 

De 5 grootste misverstanden over elektrisch rijden

Als rijder van een volledig elektrische auto wist ik van tevoren niet goed wat mij zou overkomen. Als ik dat zeg heb ik het niet over de auto zelf of over de technologie, die was mij wel duidelijk. Niemand had mij gewaarschuwd voor iets heel vreemds: vanaf het moment dat je elektrisch gaat rijden gaat jouw omgeving die beslissing steeds opnieuw uitdagen! En wanneer je even niet op let wordt daarbij van elke mug een olifant gemaakt.

 

Na een jaar van volledig elektrisch rijden en 40.000 kilometer zal ik mijn ervaringen over die misverstanden met je delen. Hier zijn de 5 grootste misverstanden die ik dagelijks te horen krijg:

 

1. Je kunt met een elektrische auto geen lange afstanden rijden

2. In de zomer moet de airco uit want anders kom je niet ver

3. In de winter moet de verwarming uit want anders kom je niet ver

4. De capaciteit van je accu's neemt snel af dus je komt steeds minder ver

5. Op vakantie met je elektrische auto? Vergeet het maar...

  

1. Je kunt geen lange afstanden rijden

Dit herken ik helemaal niet en het hangt natuurlijk helemaal af van je definitie van "lange afstanden". Zijn dat afstanden boven de 100 kilometer of boven de 200 kilometer of zelfs boven de 300 kilometer? En dan per dag of per week? 

 

Natuurlijk verschilt de actieradius per merk en type auto. Zo zijn er volledig elektrische auto's die ontworpen zijn voor het rijden van korte afstanden en auto's die ontworpen zijn voor lange afstanden. Mijn auto heeft een bereik van 380 kilometer, ruim voldoende voor mijn dagelijks woon-werkverkeer dat zo'n 100 kilometer bedraagt. Ik zou bijna 4 dagen heen en weer kunnen rijden zonder bij te laden. In tegenstelling tot een auto met een brandstof motor vertrek ik elke ochtend met een "volle tank" omdat de accu's in de nacht bijladen. 

 

Wanneer ik op één dag meer dan 380 kilometer rijd dan moet ik inderdaad onderweg bijladen wanneer men op de plek van bestemming geen mogelijkheden heeft om daar tijdens de afspraak bij te laden. In veel gevallen is die mogelijkheid er wel, bij het bedrijf dat ik bezoek of in een algemene parkeergarage. In de afgelopen 365 dagen, de afgelopen 40.000 kilometer is het aantal keren dat ik onderweg moest bijladen op één hand te tellen. Zelfs dan, het bijladen onderweg gaat veel sneller dan de meeste mensen denken. Ik stond dan 5 tot 15 minuten bij een Tesla supercharger voor voldoende energie om weer thuis te komen. 

 

Leuk weetje: De gemiddelde woon-werk-afstand in Nederland ligt volgens het CBS op 22,6 kilometer (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2016/25/transport-en-mobiliteit-2016). 

2. In de zomer moet de airco uit want anders kom je niet ver

De actieradius van een elektrische auto is grotendeels afhankelijk van de capaciteit van het accupakket al hebben de aerodynamica en de rolweerstand ook zeker invloed. De normen voor het bepalen van de maximale actieradius zijn niet uniform, net zoals de rijcondities van land tot land verschillen, wat het lastig maakt om de actieradius zoals je die in de praktijk gaat ervaren te bepalen. 

 

Mijn ervaringen met een Tesla Model S zijn dat het gebruik van de airco weinig invloed heeft op de actieradius. Tesla biedt daarnaast een aantal slimmigheden voor die momenten waarbij je werkelijk je maximale actieradius in één keer nodig hebt. Zo heeft de Tesla een instelling genaamd "Range Mode" waarbij de airco minder energie vraagt (en het koelen dus langer duurt) en waarbij hij anders omgaat met de koeling van het accupakket. 

 

Tesla rijders hebben ook de mogelijkheid om hun auto vooraf via de App af te koelen, bijvoorbeeld wanneer deze nog aan de laadpaal hangt. Zo stap je in een auto met een aangenaam koel interieur en voorkom je dat je veel energie verbruikt voor het initiële afkoelen van de auto. 

3. In de winter moet de verwarming uit want anders kom je niet ver

Ook hierbij geldt weer dat de actieradius van een elektrische auto grotendeels afhankelijk is van de capaciteit van het accupakket al hebben de aerodynamica en de rolweerstand ook zeker invloed. De normen voor het bepalen van de maximale actieradius zijn niet uniform, net zoals de rijcondities van land tot land verschillen, wat het lastig maakt om de actieradius zoals je die in de praktijk gaat ervaren te bepalen. 

 

Mijn ervaringen met een Tesla Model S zijn dat het gebruik van de verwarming weinig invloed heeft op de actieradius. Tesla biedt daarnaast een aantal slimmigheden voor die momenten waarbij je werkelijk je maximale actieradius in één keer nodig hebt. Zo heeft de Tesla een instelling genaamd "Range Mode" waarbij de verwarming minder energie vraagt (en het opwarmen dus langer duurt) en waarbij hij anders omgaat met het verwarmen van het accupakket. 

 

Dat verwarmen van het accupakket is 's winters wel een belangrijk element voor een goede actieradius en dit heeft veel meer invloed dan het gebruik van de verwarming voor het interieur.  Tesla's hebben de mogelijkheid om het accupakket te verwarmen, iets wat met name in de winter gunstig is voor de capaciteit van het accupakket. Tesla's hebben de mogelijkheid om jouw rijpatroon te herkennen zodat de auto zelf al gaat opwarmen voordat jij instapt en gaat rijden.

 

Tesla rijders hebben ook de mogelijkheid om hun auto vooraf handmatig via de App op te warmen en de ruiten te ontdooien, bijvoorbeeld wanneer deze nog aan de laadpaal hangt. Zo stap je in een auto met een aangenaam warm interieur en door de ontdooide ruiten kun je direct wegrijden.

Reactie schrijven

Commentaren: 0